Policja: Ponawiamy apel. Nie daj się oszukać!

Pomimo licznie prowadzonych akcji informujących oraz ostrzeżeń kolejne osoby padają ofiarą oszustw na portalach ogłoszeniowych. Dotychczasowe ostrzeżenia, kampanie społeczne, komunikaty policji czy mediów nie skutkują – internauci dają się podejść oszustom. Tym razem fikcyjny kupujący podesłał link do fałszywej strony banku, w rezultacie czego pokrzywdzona straciła niespełna 4 tys. złotych.

Do jastrzębskich śledczych zgłosiła się 57-letnia mieszkanka Jastrzębia-Zdroju. Poinformowała o fakcie oszustwa związanego z wyłudzeniem danych konta bankowego, a następnie kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na koncie. Została w ten sposób pozbawiona kwoty 4000 zł.

Sposób działania przestępców jest zazwyczaj taki sam:

  •  sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych,
  •  do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikatory,
  •  w trakcie prowadzonej rozmowy potencjalnie zainteresowany kupujący – przestępca – informuje, iż przesyła link z potwierdzeniem zapłaty
  • sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany:

                 – bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,

                 – w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy, lub usługę kurierską.

  • klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu.
  • na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania:

                  – karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS)

                  – lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS kody).

  • po podaniu powyższych danych sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym.


Jak zapobiec oszustwom i co zrobić, aby chronić swoją tożsamość i pieniądze?

Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:

  • dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione – nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je, narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
  • jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań –proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
  • warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
  • warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu.

Komenda Miejska Policji w Jastrzębiu-Zdroju

Informacja prasowa
Informacja prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@zyciejastrzebia.pl.